Rad u SO DO centrima odvija se tijekom školske godine, a sastoji se od glazbenog educiranja djece putem orkestralnog muziciranja. Program je za sve je polaznike besplatan, a zbog intenziteta zahtijeva punu podršku i uključenost roditelja.
Glavna značajka metode “El Sistema” je intenzivan rad – svakodnevno zajedničko učenje i vježbanje u grupama, orkestralnim sekcijama i pokusima punog orkestra, kao i česti nastupi pred publikom. Kurikulum počinje radom s djecom predškolske dobi i nastavlja se njihovim napretkom kroz obrazovni sustav. Kako se orkestar centra sa svakom generacijom povećava, djeca svih uzrasta muziciraju zajedno tako da stariji pomažu mlađima, a napredniji onima manje vještima. Ova međusobna poduka još je jedna važna značajka „El Sistema“ metode.
Roditelje se potiče da redovno dolaze na koncerte, te da dovode rođake, susjede, prijatelje i poznanike. Na taj se način klasična glazba približava široj zajednici i postaje dio svakodnevnog života društva.
Zahvaljujući svojoj tehničkoj i umjetničkoj prirodi, rad orkestra nužno implicira razvoj kvaliteta kao što su samopoštovanje, duh solidarnosti i zajedništva, kao i etičke i estetske vrijednosti. Tako on ima veliki značaj u izgradnji osobnosti i razvoju uma, osjećajnosti i komunikacijskih vještina. Mladi također stječu sredstva koja ih potiču da dijele svoje znanje i iskustva.
Orkestar služi kao primjer i škola društvenog života. Zajedno, s ljubavlju stvarati u cilju postizanja izvrsnosti, u strogoj disciplini, održavajaći usklađenu i harmoničnu međuovisnost između sekcija, glasova i instrumenata – to je ono što mladim ljudima znači zajedničko muziciranje. Na ovaj način orkestar kao zajednica može postići ravnotežu vrijednosti, jamčeći konceptualnu, emocionalnu i društvenu komunikaciju glazbene poruke.