El Sistema je provjereni model kako glazbeni program može istovremeno razviti i izvrsne glazbenike i dramatično promijeniti putanju stotina tisuċa potrebite djece. Ovaj pristup glazbenoj naobrazbi naglašava intenzivno sudjelovanje u ansamblu od najranije dobi, grupno učenje, međusobnu poduku kolega i predanost stalnom održavanju veselja i zabave učenja glazbe i zajedničkog muziciranja.
„Passion first – refinement second“ – Prvo strast a zatim usavršavanje, je posve suprotna metodoligija od klasične glazbene naobrazbe. Osnova treninga studenta El Sistema je priprema za sudjelovanje u orkestralnim ansamblima. Jednaku važnost ima i zborsko pjevanje i razni drugi ansambli, koji se lako prilagođavaju glazbenim žanrovima i razdobljima.
Slijed učenja
Djeca predškolske dobi počinju rad na pokretima tijela i ritmu. Poticanje djece da održe tijela aktivnima za vrijeme sviranja (bez gubitka na tehnici), ključna je značajka programa u kasnijim godinama. U dobi od 5 godina djeca dobivaju svoj prvi instrument, počevši s blok-flautom i udaraljkama. Pridružuju se također i zboru s ciljem da izgrađuju zajednicu kroz rad ansambla. U dobi od 7 godina djeca mogu odabrati svoj prvi gudači ili puhaċi instrument. Oni kasnije mogu mijenjati instrument ako žele, ali ne potiče ih se da to čine lakomisleno.
Poduka
Rana poduka uključuje pjevanje i igranje s instrumentom, često se fokusirajuċi na jednu notu unutar grupne pjesme; ovo pomaže razviti osjeċaj za kvalitetu zvuka. Učenje standarda primjene pune notacije često traje godinama, te se u njihovu poduku uključuje organski. Postoje tri stupnja rada svaki tjedan: rad punog ansambla + rad po sekcijama + indiviualni rad (manje grupe). Učenici često susreċu istog nastavnika u obje grupe i osobnoj nastavi. Ovo omoguċuje đacima brzi napredak, jer se loše navike brzo ispravljaju, a dobre navike redovito primijenjuju.
Učenje kroz izvedbu
Učenici sviraju pred publikom što je više moguċe. To smanjuje pritisak formalnog nastupa i omoguċuje da izvedbe postanu prirodni dio njihova glazbenog života. Učenici redovito slušaju svoje kolege na nastupima, što im omoguċuje da vide i budu inspirirani njihovim uspjehom.
Okruženje
Osnovni fokus El Sistema je stvarnje sigurnog utočišta, te veselje i zabava, što sve pridonosi razvoju samopouzdanja i osjeċaja vrijednosti. Disciplina je opuštena ali ju se mora poštivati. Naporan rad i pravi uspjeh su presudni za uspjeh El Sistema. Ipak, osjeċaj zabave se nikad ne zaboravlja.
Učitelji
Veċina učitelja i voditelja su bivši učenici programa. Oni razumiju oboje – i socijalnu i glazbenu misiju – oni istovremeno odgajaju dva aspekta – individualnu osobu i glazbenika. Učitelji su sposobni pružiti osobnu pozornost svakom djetetu. Ako primijete da je dijete odsutno više od dva dana bez prethodnog obrazloženja, oni osobno odlaze k njima kuċi da ustanove zbog čega je dijete odsutno.
Nastavni plan
El Sistema ima državni nastavni plan, koji uključuje uspostavljeni glazbeni slijed. Međutim, lokalni voditelji mogu prilagođavati svoj program. Cijeli glazbeni kurikulum počinje jednostavnim obradama velikih glazbenih djela velikog zvuka. Ova remek djela često se ponovo obrađuju kako djeca napreduju kroz sustav. Kako Gustavo Dudamel kaže: „Mi smo cijeli život živjeli unutar tih komada. Kad sviramo Beethovenovu 5. simfoniju, to je za nas najvažnija stvar na svijetu.“
Suradnja s roditeljima
El Sistema provodi značajan dio vremena u suradnji s roditeljima uċenika. Za djecu u dobi od 2-3 godine, nastavnici El Sistema posjeċuju njihove domove kako bi osigurali da obitelji djece u potpunosti razumiju razinu predanosti koja se od njih očekuje. Kada djeca počnu učiti svoj instrument, nastavnici poučavaju roditelje kako kod kuċe pružiti najbolju podršku djeci u njihovom redovitom pohađanju programa, dajuċi im povratne informacije i podršku koja im je potrebna.